FashionStake & Co: Crowdfunding im Fashion-Bereich

von Marcel Weiß

FashionStake, ein Crowdfunding-Startup im Fashion-Bereich, das wir im April schon kurz erwähnt hatten, beleuchtet in einer Artikelserie auf Business of Fashion die eigene Entwicklung. (via)

In der Serie kann man sehr viel über den Entstehungsprozess von Fashion-Crowdfunding-Systemen lernen:

The FashionStake Diaries | Part I: From Idea to Traction with $1000
Der erste Teil beschäftigt sich mit der Konzeptfindung:

"[Our] platform had to appeal to two different groups of users: we needed to get consumers excited about funding fashion designers, but we also needed to engage designers by giving them a brand new model to drool over.

We asked designers what changes they wanted to see in the commercialization process and honed our model with them over countless whiteboard sessions. Giving designers a strong voice in product development helped us refine our insights. But it also helped us to establish solid relationships with potential partners going forward."

The FashionStake Diaries | Part II: Raising Funding
Im zweiten Teil der Serie beschäftigen sich die Gründer mit den Besonderheiten der Finanzierung als Fashion-Startup:

"For a fashion startup, investor dynamics are unique. The average VC specializes in a few “themes” (consumer internet, enterprise software, cloud computing etc.) and builds a portfolio of companies within those themes. Most fashion-tech startups we’re seeing now are two-sided platforms that would technically fall under the consumer internet theme.

That said, until now, fashion startups have not attracted significant investor attention, so there is sometimes an investor education process that needs to happen. We found that sending a pre-reading document to investors made meetings more productive. Still, many of the VCs we met with had never made a fashion investment before."

The FashionStake Diaries | Part III: Going Live
Im dritten und vorletzten Teil der Serie zählen die Gründer zehn Lektionen auf, die sie auf dem Weg zum Launch gelernt haben:

"Distill your vision. Our company’s vision can be expressed in two words: “Democratize fashion.” It took us weeks to come up with a meaningful yet succinct phrase, but we now use it daily when we speak to investors, customers, employees and designers."

ReadWriteWeb über FashionStake:

"The site, led by Harvard Business School alumni Daniel Gulati and designer Vivian Weng, brings designers and consumers together.

fashionstake

Financially, an investment in a designer can earn a user discounted pre-orders, store credit and perks such as Fashion Week tickets.

Critically, viewers may browse collections, vote them up or down and suggest ideas for new garments or lines and praise or criticize designer directions."

Business of Fashion stellte in einem Überblick über Crowdfunding im Fashion-Markt weitere Startups vor.

Styletrek versucht sich eher an einer Art Crowdsourcing denn Crowdfunding und lässt Nutzer Designer vorschlagen, die dann auf Styletrek verkauft werden. Wird ein vorgeschlagener Designer in das Sortiment aufgenommen, wird der Nutzer mit einem Prozent an den Verkaufserlösen beteiligt.

styletrek

Catwalk Genius in eigenen Worten:

"In Catwalk Genius’ crowd-funding scheme, the finance raised creates a new collection. Then, all the revenues from sales are split equally between the supporters, the designer and us. The return for everyone involved is therefore directly linked to sales. In the case of our collaboration with Katie Eary, once VAT and affiliate commission are deducted, supporters may earn anything from £0 to £12 for every £10 share they purchased."

catwalk genius

Einen Crowdsourcing-Ansatz verfolgt auch das österreichische Garmz, das wir im Juli diesen Jahres vorgestellt hatten:

Designer stellen ihre eigenen Modedesigns auf Garmz ein. Andere Garmz-Nutzer können daraufhin Feedback geben und die Designs hochvoten.

Von Designs, die sich in der Community durchsetzen konnten, wird Garmz zusammen mit dem Designer einen Prototypen erstellen; sofern sie als Serie produziert werden können.

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Kategorien:Crowdsourcing, Make Economy, Social Commerce

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