Leider gibt es noch viel zu wenige wissenschaftliche Untersuchungen zur Vernetzung im E-Commerce, verständlicherweise, denn oftmals fehlt es an direkten Vergleichsmöglichkeiten.
Umso erfreulicher eine neue Studie (PDF) aus Frankreich und den USA mit dem Titel "Deriving Value from Social Commerce Networks", deren Ergebnisse gerade im Journal of Marketing Research veröffentlicht wurden. Sie untersucht, was passiert, wenn sich Verkäufer zu vernetzen beginnen:
"This article examines the economic value implications of a social network between sellers in a large online social commerce marketplace. In this marketplace, each seller creates his or her own shop, and network ties between sellers are directed hyperlinks between their shops.
Three questions are addressed:
- Does allowing sellers to connect to each other create value (i.e., increase sales)?
- What are the mechanisms through which this value is created? and
- How is this value distributed across sellers in the network and how does the position of a seller in the network (e.g., its centrality) influence how much he or she benefits or suffers from the network?
The authors find that:
- allowing sellers to connect generates considerable economic value
- the network's value lies primarily in making shops more accessible to customers browsing the marketplace (the network creates a "virtual shopping mall"), and
- the sellers who benefit the most from the network are not necessarily those who are central to the network but rather those whose accessibility is most enhanced by the network."
Obwohl im Papier verschlüsselt, ahnen langjährige Marktbeobachter, dass es sich bei dem untersuchten "großen Online Social Commerce Marktplatz" nur um den Exciting Commerce Star des Jahres 2006 handeln kann. Umso spannender die Ergebnisse.
(via SocialCommerceToday)
Frühere Beiträge zum Thema:
- Vom Social Shopping zum Personal Shopping Network
- Social Commerce: Wie sich Zlio selber das Wasser abgräbt
- Social Commerce: Zlio Umsätze und Kennzahlen für 2007
Kategorien:Social Commerce
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