Extras: Wankende Riesen, Zulily, LivingSocial, Travelzoo

Einige weitere spannende E-Commerce-News aus den vergangenen Tagen:

Wankende Riesen
Der Gesamtumsatz von E-Commerce erreicht Dimensionen, so dass mittlerweile auch Investoren von Shoppingcentern bei der Mieterauswahl mögliche E-Commerce-Konkurrenz einbeziehen müssen:

In Zahlen heißt das: Von dem Umsatzwachstum in Höhe von 6 Mrd. Euro, das BulwienGesa dem deutschen Handel für 2011 in Aussicht stellt, dürfte nur 50% dem stationären Handel zugute kommen – der Rest landet im Online-Business.

Dank fehlender Online-Strategien gelten Media Markt und Saturn für BulwienGesa bereits als "wankende Riesen".

Zulily
Compete pulse schreibt über Zulily im Vergleich zu den anderen US-Shoppingclubs:

"Zulily markets itself as an online store carrying the best brands at the lowest prices on apparel, gear and other goodies for moms, babies and kids."

"Launched just a year ago, Zulily attracted more than 726,000 unique visitors to its site in December 2010, not far behind Rue La La’s 850,000 unique visitors.

Zulily posted a year-over-year growth rate of 9,500% as compared to Rue La La’s 23% and Gilt’s 64%. Yes, Zulily is coming off a much smaller base, but this is still a very impressive growth rate considering it has only been around for 12 months"

Business Insider liefert eine recht gute Übersicht über den Markt der Shopping-Clubs.

eBay
eBaystrategies anhand einer Fallstudie über den Lebenszyklus eines Retailers:

"I used to refer to eBay as 'training wheels for e-commerce' quite a bit because I thought it was not only true, but something they should be proud of. Unfortunately, the management team at the time took offense at that, so I avoided the term. I still feel it's true and whenever someone asks us how they should start selling online, eBay is always the first answer.

Once a business starts ramping on eBay (Toddler seller) and then starts to hit scale (Adolescent/Adult seller), it's a natural progression to expand to other channels. We call that point the transition of a 'seller mindset' to a 'internet retailer' and that's where the 'Young Internet Retailer' step in the lifecycle starts. Once you start down that path, then adding additional marketplaces, search and CSE are natural progressions."

LivingSocial
Dank einer enormen Rabatt-Aktion von Neu-Investor Amazon konnte LivingSocial gegenüber Groupon enorm aufholen, wie Hitwise berichtet:

"LivingSocial has closed the gap, now with over half the visits of group coupon leader Groupon."

"Sure last week's surge was due to LivingSocial's door-busting $10 for a $20 Amazon gift certificate deal, and as the New York Time's reported last week, the Amazon offer wasn't a traditional group coupon. In this case LivingSocial purchased certificates from Amazon at an undisclosed cost and then resold them through their service."

LivingSocial arbeitet außerdem an der Ausweitung seines mobilen Angebots:

"Over the next couple of weeks, LivingSocial tells us, it will be adding real-time discounts to its mobile applications to enable consumers to search for discounts at nearby restaurants on the fly.

Likewise, it will give merchants the tools to find customers immediately should business get slow."

In der Zwischenzeit gehen die Investitionen in spezialisierte Daily-Deal-Sites weiter. Das auf Familien/Mütter spezialisierte Plum District hat 8,5 Millionen US-Dollar von unter anderem Kleiner Perkins Caufield & Byers erhalten .

PubSubHubbub bei Etsy
Etsy setzt das Echtzeit-Protokoll PubSubHubbub ein, um die Inhalte seiner Feeds schneller und mit weniger Ressourcenaufwand verbreiten zu können. Das Blog von Superfeedr, einem Anbieter von Datennormalisierung, dazu :

"How many emails would Etsy need to send to inform their users about price updates, or new products? thousands, every day, to every users. That clearly wouldn’t work. Yet, people also buy on Etsy because they find the information about new products on other sites, whether they are the shop owner’s blogs, wishlist sites or even daily deals!… etc.

Up until a few days ago, these 3rd party sites had to poll Etsy constantly to get updates and find about new products listed. Today they can subscribe to the stream of all Etsy products, which makes it incredibly easier for them to consume the data and keep a fresh and up to date inventory. Building applications like Groupon on top of this feed should be pretty easy = )."

Wooga
Jens Begemann, der CEO des deutschen Social-Games-Anbieter Wooga, im Interview mit netzwertig.com:

"Wir waren Launch-Partner der VZ-OpenSocial-Plattform und sind dort mit drei erfolgreichen Spielen vertreten. Aber natürlich steht Facebook für uns im Vordergrund: Dort haben wir 15 Millionen aktive Nutzer von wooga-Spielen – fast so viele, wie die drei VZ-Netzwerke zusammen an Mitgliedern besitzen."

"Wir beobachten, dass die Akzeptanz von virtuellen Gütern immer weiter steigt. Auffällig ist, dass User, die einmal virtuelle Güter gekauft haben, dies mit großer Wahrscheinlichkeit wieder tun, weil es das Spieleerlebnis einfach verbessert. Durch Rabattaktionen wollen wir zudem die Hemmschwelle senken, das Erwerben virtueller Güter einmal auszuprobieren."

Travelzoo
Travelzoo nutzt seinen Email-Newsletter, um einen eigenen Groupon-Konkurrenten hochzuziehen und scheint damit ausgesprochen erfolgreich zu sein:

"Their first New York City deal outsold every deal Groupon has ever run in New York and their current deals are selling extremely well. They have also expanded internationally and their first London deal, a £49 spa deal, sold a shocking 2,142 units."

"How has Wall Street reacted to Travelzoo’s daily deal expansion? Their stock, at $45, has tripled from their average trading price of $15 in August."

Frühere Beiträge zum Thema:



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