Wer werden 2025 und 2030 die führenden Player in der Logistik sein? Da ist nicht nur Amazon ein heißer Kandidat (“Amazon Logistics freut sich über 10 Milliarden Zustellungen”). Denn Alibaba hat nicht minder große Ambitionen (“Wie AliExpress seine Logistikstrukturen für Europa aufbaut”).
So hat sich die Alibaba Logistik (PDF) letztes Jahr auf dem Kapitalmarkttag präsentiert:
“Established in 2013, Cainiao Network is dedicated to meeting Alibaba Group’s logistics vision of fulfilling consumer orders within 24 hours in China and within 72 hours anywhere else in the world.”
Dabei können die vielfältigen Logistikservices, die Alibaba in den letzten Jahren für den chinesischen Markt aufgebaut hat, als Blaupause dienen für das, was Alibaba für die Welt plant:
“Cainiao Smart Logistics Network on Tuesday revealed plans to ramp up investments to expand its global logistics network and significantly slash delivery times over the next three years, moving Alibaba Group’s logistics arm closer to its goal of fulfilling deliveries within 24 hours in China and 72 hours globally.
Part of the initiative will be to quadruple Cainiao’s fleet of chartered flights from 260 to 1,260 over the next nine months, which would bring its average international airfreight delivery time down to three to five days as opposed to the current timeframe of seven to 10 days, the platform said.
Cainiao said it will also double the floor space of its overseas warehouses to 2 million square meters. The expanded capacity, as well as Cainiao’s close partnerships with over 30 customs-clearance facilities, are set to help expedite the 30 million China-bound goods that are processed by the logistics platform every day.
Meanwhile, small and medium-sized businesses will also be able to leverage the additional warehouse space to pre-stock their products for export and fulfill their orders faster. Per the platform’s estimates, this would ensure that 90% of orders shipped from China will arrive in less than 72 hours to some 100 cities globally.”
Während sich Alibaba international darauf konzentriert, den chinesischen Handel näher an die Weltmärkte zu bringen, steht auf dem Heimatmarkt die letzte Meile im Fokus:
“We see immense opportunities in the area of last-mile innovation, from order fulfillment to delivery models and value-added services that will truly digitize communities and offer greater convenience and security.”
Regelmäßige Updates zu den Logistik-Aktivitäten von Alibaba finden Interessierte hier. Mehr zu den Umbrüchen in der Logistik auch in den kommenden Exchanges (#260).
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Kategorien:Logistik
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