Das immense GMV trügt bei Alibaba immer ein bisschen. Denn bei den Umsätzen liegt Alibaba mit 109 Mrd. Dollar (+41%) immer noch knapp hinter JD, das 2020 auf 114 Mrd. Dollar (+33%) gekommen ist. Wobei bei JD noch erheblich mehr Handelsumsätze enthalten sind als bei Alibaba:
Hier die Zusammensetzung und Entwicklung der Alibaba-Umsätze im letzten Jahr (PDF-Quelle):
“Revenue in fiscal year 2021 was RMB717,289 million (US$109,480 million), an increase of 41% compared to RMB509,711 million in fiscal year 2020.
The increase was mainly driven by the robust revenue growth of our China commerce retail business, which includes the consolidation of Sun Art starting in October 2020, and the strong revenue growth of cloud computing and Cainiao logistics services businesses.
Excluding the consolidation of Sun Art, our revenue would have grown 32% year-over-year to RMB674,420 million (US$102,937 million).”
72 Mrd. Dollar (+42%) von den 109 Mrd. Dollar entfallen auf das Marktplatz- und Handelsgeschäft in China, das Alibaba nochmal weiter aufschlüsselt:
Revenue from our China commerce retail business in fiscal year 2021 was RMB473,683 million (US$72,298 million), an increase of 42% compared to RMB332,750 million in fiscal year 2020.
Customer management revenue grew 24% year-over-year, primarily due to robust growth in revenue from new monetization formats, such as recommendation feeds, increases in both average unit price per click and the volume of paid clicks in search monetization, as well as the robust growth of online physical goods GMV on our China retail marketplaces, excluding unpaid orders.
“Others” revenue under China commerce retail business in fiscal year 2021 was RMB167,613 million (US$25,583 million), achieving year-over-year growth of 94% compared to RMB86,268 million in fiscal year 2020, primarily driven by the consolidation of Sun Art, as well as the contributions from our direct sales businesses, including Tmall Supermarket and Freshippo.”
5,3 Mrd. Dollar (+42%) trägt das internationale Geschäft von AliExpress, Lazada, Trendyol & Co. zu den Alibaba-Umsätzen bei:
Mehr zu diesen und anderen Entwicklungen bei Alibaba finden Interessierte im Quartalsbericht (PDF), in der zugehörigen Präsentation (PDF) sowie im Alizila-Blog.
Alibaba und JD sind in den GLORE50 vertreten.
Frühere Beiträge zum Thema:
- Alibaba stößt mit $1,2 Billionen (+15%) an Wachstumsgrenzen
- JD hat 2020 erstmals Umsätze von mehr als $100 Mrd. erzielt
- Investor Day: Was Alibaba mit 1 Milliarde aktiver Kunden plant
- Alibaba erreicht als erstes ein GMV von 1 Billion Dollar
- Exchanges #262: Was Alipay über die Zukunft verrät
Kategorien:Shopboerse
Kommentar verfassen